Fitter met fitness

Het woord fitness is ingeburgerd en daarom gebruiken we het hier ook. Maar zoals wel bekend zal zijn, is fitness Engels voor fitheid. Omdat men graag lange zinnen vermijdt, zegt men bijvoorbeeld ook ‘ik ga naar de fitness’, als men bedoelt dat men naar de sportschool gaat. Fitnessen is geen Engels en is dus feitelijk een Nederlands woord. Maar dat terzijde. Het gaat om fitheid in de zin van aan beweging doen voor je lichamelijke conditie en vaak ook om een poging om gewicht te verliezen. En zoals het gezegde luidt “een gezonde geest in een gezond lichaam”. Met andere woorden een gezond lichaam zou onze geestelijke prestaties ten goede komen. Men kan met fitness ook een stap verder gaan, namelijk in de richting van krachttraining. Daarbij gaat het niet altijd om de kracht, maar om het uiterlijk, de spiermassa.

Je hart

Het meest belangrijk deel van je lichaam is je hart. Die moet in goede conditie blijven om de kans op problemen daarmee en de bloedvaten te verkleinen. Met sporten moet het hart wat harder werken en versnelt de bloeddoorstroming. Goede bloeddoorstroming is niet alleen goed voor je hart, maar voor je hele lichaam. Het komt je weerstandsvermogen ten goede. Om je hart in goede conditie te houden, zijn er heel veel verschillende sporten die je kunt beoefenen. Hardlopen, fietsen, roeien en zwemmen, om er een paar te noemen.

Zittend werk

Als je veel zittend werk doet, is het zeer aan te bevelen om regelmatig te sporten. Spieren verzwakken als je ze niet gebruikt en dat kan op termijn allerlei kwalen veroorzaken. Dat moet natuurlijk worden voorkomen. Veel zitten is met name ook slecht voor je rug. Je ruggengraat kan vervormen en tussenwervelschijven kunnen beschadigd raken, wat weer tot slijtage leidt. Het bloed circuleert niet goed en dat kan leiden tot maagkrampen en spataderen. Bij zittend werk kijk je veel omlaag, naar papier, een toetsenbord, het scherm van een laptop-computer en ga zo maar door. Dat betekent veel belasting van de nek en de hele rug.

Sporten geeft energie

Natuurlijk ben je na het sporten moe. Als dat niet zo is, dan moet je dat wat serieuzer doen. Nadat je bent uitgerust, voel je nieuwe energie. Draaiden je gedachten in het rond voor het sporten, daarna kan je weer wat helderder denken. Bij wat intensiever sporten komt de stof endorfine vrij en dat maakt je relaxter en vrolijker. Je zult ook merken dat je beter slaapt.

Buiten of binnen

Buiten sporten heeft de extra dimensies, dat je frisse lucht kunt inademen, aangenomen dat de omgeving dit mogelijk maakt, en als je regelmatig van omgeving verandert, kan die ook inspirerend zijn. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid en als je aan je spiermassa wilt werken, gaat dat met toestellen gemakkelijker. Er is veel keuze uit toestellen, zoals een loopband om het hardlopen na te bootsen, een roeitoestel, een fietstoestel enzovoorts. Er zijn ook veel verschillende toestellen voor krachttraining. Wat je ook doet, bouw de training geleidelijk op.

Aanschaf van toestellen

Net als met zoveel producten, kan je fitness-toestellen heel goed bij een online fitness shop aanschaffen. Wel zo handig, want maar weinig mensen zullen een winkel in de buurt hebben, die fitness-toestellen verkoopt. Zoals gezegd, wordt met toestellen vaak een buitenactiviteit nagebootst. Naast de eerder genoemden is er de crosstrainer, waarbij de bewegingen die je maakt, lijken op langlaufen. De toestellen die niet voor krachttraining worden gebruikt, worden cardiovasculaire fitnessapparaten genoemd. Toestellen voor krachttraining doen niet echt aan een buitensport denken. Van de cardiovasculaire fitnessapparatuur zijn heel populair de genoemde crosstrainer en de hometrainer, waarmee de trapbeweging van de fiets wordt nagedaan  Een goede vertegenwoordiger van de hometrainers is de Fitbike Ride 5, die de al vijf keer de ‘Best Reviewed’ erkenning van Kieskeurig.nl in de wacht wist te slepen.

Categories Sporten

Post Author: Renelobbe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *